19 / 03 / 2024

Hamdi Akın: Galataport'ta limana gerek yok

Akfen Holding Başkanı Hamdi Akın, "Burada liman olmamalı. Ticaret ve kültür merkezi olarak projelendirilmeli" dedi

`Galataport'ta limana gerek yok ticaret ve kültür merkezi olmalı'
Kamuoyunda Galataport adıyla bilinen proje için Eczacıbaşı ile birlikte teklif verecek olan Akfen Holding Başkanı Akın, "Burada liman olmamalı. Ticaret ve kültür merkezi olarak projelendirilmeli" dedi

Eski adıyla Galataport yeni adıyla Salı Pazarı projesiyle açılacak ihaleye, Eczacıbaşı Holding ile beraber katılacaklarını açıklayan Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, "Bu ihalede Eczacıbaşı'yla nikahımızı açıkladık ve bekliyoruz" dedi. İhalenin bu yıl yetişip yetişmeyeceğinin belli olmadığını ifade eden Akın şöyle devam etti:
"Biz son çeyreğe yetişir diye düşünüyoruz ve özelleştirme idaresini takip ediyoruz. Nasıl bir ihale olacağı konusunda henüz bir prosedür belli değil. Projeler kimler tarafından ve nasıl çiziliyor, nasıl bir yerleşim düşünülüyor, henüz bilgi sahibi değiliz. Nasıl bir fiyat belirlenecek, yap-işlet-devret-modeliyle mi olacak gibi konular hala belirsiz. Bu nedenle ihalenin ilan edilmesini bekleyeceğiz."
Akın bu ihalede Eczacıbaşı ile ortak hareket etme kararları üzerine de şunları söyledi:
"Bir sohbet sırasında beraber hareket etmeye karar verdik. Bülent Eczacıbaşı'nın talebiyle oldu. Bu bölgede Eczacıbaşı'nın geliştirmiş olduğu İstanbul Modern projesi var. Bu projenin orada korunması ve geliştirilmesi gerekir diye düşünüyorum. Bu müze Salı Pazarı projesini pozitif etkileyecektir."

`49 yıllığına olabilir'
Akın, "İhaleyle bölgenin tamanını satabileceklerini sanmıyorum. Muhtemel 49 yıllığına bir leasing modeli olacak. Hepsini beklemek lazım. Klasik bir  TOKİ  ihalesi gibi görünüyor" dedi.
Bir önceki ihalede yaşananların tekrarlanacağını tahmin etmediğini ifade eden Akın, "Özelleştirme İdaresi ortaya çıkabilecek bütün sıkıntıları çözüp ihaleye çıkacaktır. Çünkü bu ihalenin bir daha iptal olmaması gerekiyor. Biz bir önceki ihalede de vardık. Tepe ile ortak hareket etmiştik. O zamandan beri bu ihaleye ilgimiz devam ediyor" diye konuştu.

`Liman külliyen yanlış'
Bu projenin adının `Salı Pazarı' olmasının çok yerinde bir karar olduğunu vurgulayan Akın, "Çünkü burası bir port (liman) projesi değildir. Limanı bu projeye sokmak yanlıştır. Gemiler buraya yanaşmamalıdır" dedi. Halihazırda bölgeye sadece iki geminin yanaşabildiğini ifade eden Akın şunları söyledi:
"Bu gemilerde 1000 -1500 kişi var. Bu kişiler geliyor, buradan transit geçiyor ve şehre gezmeye gidiyor. Akşam da dönüyor gemisine biniyor. Bu bölge sadece yolcu salonu görevi görüyor. Geliyor ve geçiyor, burada durmuyor. Ayrıca otellerin önünde gemi manzarası olacak. Limana ne gerek var. Liman tarihi yarımadanın orada olmalı. Liman projesi külliyen yanlıştır. Tamamen turistik alan olması lazım. Ona göre dizayn edilmesi lazım."

`Halka arz mayıs başında gerçekleşecek'
Akfen Holding olarak halka arza hazırlandıklarını anımsatan Hamdi Akın, süreçle ilgili şu bilgileri verdi:
"SPK onayı alındığı takdirde mayıs ayı başında gerçekleştireceğiz. Daha kurumsallaşmak ve şeffaflaşmak için böyle bir yolu tercih ettik. Finansman açısından da bizi rahatlatacak. Niye bugün? Halka arz için uygun zaman diye düşünüyorum. Piyasalar çıkışa geçti. Bu kararı dört ay evvel aldık. Türkiye'nin en hızlı halka arzlarından birisini gerçekleştireceğiz. Gelecek kaynağın yüzde 85'ini şirketin içine koyup yeni yatırımlara yelken açacağız. Fırsatları seven bir yapımız var. Yeni açılan sektörleri düşünebiliriz. Liman, yol, enerji, su gibi altyapı işlerinde devam etmek istiyoruz."
25 bin kişiyi istihdam ettiklerini kaydeden Akın,
"1 milyar 250 milyon dolar civarında bir piyasa değerine ulaştık. Bunun üzerinden halka arza çıkıyoruz" dedi.

`İstanbul'da 10 otel daha yapmak istiyoruz'
Şu anda temeli atılanlarla birlikte 13 otel yatırımları bulunduğunu kaydeden Hamdi Akın, "Rusya'da da dört tane otel projemiz var. Bütün otellerimizi Accor grubu işletiyor" dedi. Akın şunları söyledi:
"Biz binayı yapıyoruz Accor da işletiyor. Yeni oteller için arazi arayışlarımız devam ediyor. Özellikle İstanbul ve Ankara'da yer bakıyoruz. Mümkün olursa İstanbul'da on tane dapa otel yapmak istiyoruz. Hatta Accor grubu, `30-40 tane yapabilirsin, 40 tane otele kadar kiralama ve işletme garantisi veririz' diyor."

`ÇEAŞ'a ait arazide santral kuracağız'
Grup olarak enerji yatırımlarına devam ettiklerini söyleyen Hamdi Akın şu bilgileri verdi:
"20'ye yakın HES yatırımız devam ediyor. Bittiği zaman 300 megavata yakın enerji üretmiş olacağız. Bu önemli bir büyüklük. Arkasından Mersin'de gaz santralı peşindeyiz. Bu santralı eskiden ÇEAŞ'a ait olan bir arazinin üzerine yapacağız. 50 dönümlük bir alan. 400 - 500 milyon dolarlık bir yatırım olacak."

`TAV'ın 4 milyar dolara yakın taahhüdü var'
Şu anda TAV olarak 10 tane havaalanı işlettiklerini kaydeden Hamdi Akın, "Bunların altı tanesi yurtdışında. İleride İskandinav ülkelerinde havacılık faaliyetlerinde olmak gibi bir niyetimiz var.
Libya, Katar, Umman inşaatlarımız devam ediyor. TAV İnşaat'ın elinde 4 milyar dolara yakın bir taahhüt var" dedi.
Mersin Limanı'nın da kendileri için önemli yatırımlardan biri olduğunu belirten Akın, "Şu anda ilk dört ayda kapasitesi yüzde 40 arttı" diye konuştu.