19 / 04 / 2024

Sabiha Gökçen'e 286 milyon dolara yeni hangar geliyor

Bir ayda 4 milyar dolarlık 65 uçakla `sipariş rekoru' kırdı

THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, yönetim kurulu başkanı olmasının ardından geçen bir aylık sürede 4 milyar dolara 65 uçak siparişi verdiklerini belirterek, "Kesinleşen uçak siparişimiz 87'yi buldu. Toplam liste fiyatı 8 milyar dolar dolayında olan bu uçaklar 2013'e kadar filomuza katılmış olacak" dedi. Topçu ayrıca 2010 yılında 1000 yeni hostes ve 600 ikinci pilot alacaklarını söyledi.

Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, dünyadaki birçok havayolu şirketi krizde kavranırken, kendilerinin son birkaç ayda büyümeye paralel olarak uçak siparişlerini artırdıklarını söyledi. Topçu, "Kesinleşen uçak siparişimiz 87'yi buldu. Toplam liste fiyatı 8 milyar dolar dolayında olan bu uçaklar 2013'e kadar filomuza katılmış olacak. Bunlardan 10'u Airbus 330, 12'si de Boeing 777-300'den oluşacak. Uzun menzilli, geniş gövdeli uçaklarımız böylece artacak" dedi. Topçu, yönetim kurulu başkanı olmasının ardından geçen bir aylık sürede 4 milyar dolara 65 uçak siparişi verdiklerini belirterek, "Dünyadaki istatistikleri bilmiyorum ama bir ayda en çok uçak siparişi veren yönetim kurulu başkanı konumuna gelmiş olabilirim" diye konuştu.

Her yolcuya talibiz
2023'te THY filosundaki uçak sayısının 250'ye ulaşmasını hedeflediklerini kaydeden Hamdi Topçu, şunları dile getirdi: "Dünyadaki her uçak yolcusuna talibiz. Gidilmedik nokta bırakmak istemiyoruz. Şu anda dünyada 120 şehre, Türkiye'de 37 kentimize İstanbul'dan uçuyoruz. Star Alliance ağıyla dünyadaki 950 varış noktasına bilet kesebilir durumdayız. Hem ekibimiz güçleniyor, hem uçuş kalitemiz artıyor. İkramda zaten dünyada epey fark atıyoruz."

İstanbul transit noktası
İstanbul'dan geçen transit yolcu sayısının 2003'ten bugüne yüzde 371 arttığına dikkat çeken Topçu, "İstanbul Atatürk Havalimanı'nı önemli bir transit noktası haline getirmeye çalışıyoruz. İstanbul'dan 35 ülkeye 3 saati geçmeyen sürede uçmak mümkün. İstanbul'un bu özelliğine uygun hareket edeceğiz" mesajı verdi. Topçu, "İstanbul'da Sabiha Gökçen ve  Ankara  Esenboğa'yı aynı amaçla kullanamıyor musunuz?" sorusunu şöyle yanıtladı: "Atatürk Havalimanı böyle bir trafiğe daha uygun. Elbette uçuşların bir bölümünü Sabiha Gökçen'e kaydırıyoruz ama Atatürk Havalimanı'nda oluşan trafik, transit yolcuya daha uygun."

Pilot ve hostes alıyor
Uçak siparişleriyle birlikte personel alımını da hızlandırdıklarını kaydeden Topçu, şunları anlattı: "2010 yılında 1000 yeni hostesi kadromuza katacağız. 600 ikinci pilot alacağız. Bir yandan kendi uçuş okulumuzda 70 pilot yetiştirdik, 100 pilot daha oradan yetişmiş olacak. Ayrıca Türk Kuşu ve Anadolu Üniversitesi'yle de anlaşmamız var. Her iki eğitim kurumumuzda bize pilot yetiştiriliyor."

Asker yüzde 7'ye düştü
Topçu, 2003'e kadar THY'nin yıllık pilot ihtiyacının yüzde 100'ünün Türk Silahlı Kuvvetleri'nden karşılandığını anımsatarak, şunları söyledi: "Bugün aldığımız pilotların yüzde 97'si sivil havacılık okullarından, yüzde 7'si TSK'den geliyor. Ayrıca bugüne kadar kadromuza 120 yabancı pilot katıldı. Bu sayı da 300'e çıkacak."

Sabiha Gökçen'e 286 milyon dolara yeni hangar geliyor
THY Teknik A.Ş.'nin THY çatısı altındaki önde gelen şirketlerden biri olduğunu vurgulayan Hamdi Topçu, "Yüzde 85 THY uçaklarına, yüzde 15 de değişik havayolu şirketlerine bakım-onarım hizmeti veriyor. Sabiha Gökçen'de yeni bir hangar yapımı gündemimizdeydi. İhalesini yaptık, Dalaman'da daha önce görev almış YDA adlı şirket kazandı. 286 milyon dolarlık projenin 24 ay sonra bitmesi planlanıyor" dedi.

Anadolujet, artık Avrupa'daki Türkleri Ankara'ya uçuracak
THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, "bütçeye uygun, ucuz marka" olarak yarattıkları Anadolujet'in filosunun 17 uçağa çıkacağını belirterek, şunları söyledi: "Anadolujet'i Ankara'dan yurtdışına açıyoruz. Ankara Esenboğa, Anadoljet için merkez durumunda. KKTC ve Şam'a (Suriye) uçuşlar başladı. Avrupa'daki vatandaşlarımızın nabzını tuttuk. Yüzde 80-85'i ucuz diye yabancı havayolu şirketleriyle Türkiye'ye gelmeyi tercih ediyor. Biz de bunun üzerine Anadolujet'i o pazarda devreye sokmaya karar verdik. Kopenhag, Stockholm, Düsseldorf, Frankfurt ve Tahran'dan yaz sezonuyla birlikte Ankara'ya uçuşlar başlayacak. Böylece vatandaşlarımız gereksiz yere İstanbul'a uğramak zorunda kalmadan, bütçelerine daha uygun şekilde memleketlerine seyahat edecek. Uçuş noktalarının sayısı talebe göre artabilecek. Ayrıca bazı işlek kentlerimize Avrupa'dan doğrudan uçuşu da gündeme alabileceğiz."

Dubai'den bir uçak geldi 22 ülkeye yolcu dağıldı
HAMDİ Topçu, İstanbul'un önemli bir transit merkezine dönüşmeye başladığını şu örnekle anlattı: "Geçen gün Atatürk Havalimanı'na Dubai'den bir uçağımız indi. Gelen transit yolcular tam 22 farklı ülkeye hem de 1-2 saat içinde gönde-rildi."

Simülasyon merkezimizin geliri 26 milyon dolar
THY'nin özellikle simülasyon merkezinin yabancı bazı havayolu şirketleri için önemli eğitim alanlarından birine dönüştüğünü vurgulayan Hamdi Topçu, "Merkezi güçlendirdik. Oradan elde ettiğimiz gelir 2009'da 26 milyon doları buldu" dedi.

Askeri havalimanı çözülüyor Atatürk'te trafik rahatlayacak
HAMDİ Topçu, "1 Temmuz'a kadar Atatürk Havalimanı'ndaki bir pist kapalı kalacak. Bu yüzden oluşacak rötarlardan korkmuyor musunuz?" sorusu üzerine şu noktaların altını çizdi:
Atatürk Havalimanı'na özel jet inişi durduruldu. Kargo seferleri kaydırıldı. Aynı şekilde charter seferleri de bu dönemde Atatürk Havalimanı'na yapılmayacak.
Biz de ayrıca 42 iç hat uçuşu daha Sabiha Gökçen'e kaydırdık. Böylece Atatürk Havalimanı'nı önemli ölçüde rahatlattık.
Ayrıca Yeşilköy'deki Askeri Havalimanı'nın Atatürk Havalimanı'na katılması konusunda da Türk Silahlı Kuvvetleri ve Ulaştırma Bakanlığı arasında epey yol alındı.
Kapatılan pist, 150-200 metre uzuyor. Ayrıca, yeni bir paralel pist gündeme gelebilir mi, o konuyu da Devlet Hava Meydanları İşletmesi sanıyorum inceliyor.
Bir de park yerlerini işgal eden 20 civarında sorunlu hurdaya çıkabilecek çeşitli havayolu şirketlerine ait uçak var. Onlar da kaldırılacak.
Dolayısıyla şu anda THY açısından çok büyük bir sorun görünmüyor.