29 / 03 / 2024

Hamdi Sedefçi: 3 milyon turist geldi hedefimiz 10 milyon!

Hamdi Sedefçi, Edirne’ye 2013 yılında 3 milyon turist geldiğini belirterek “Turist sayısında Antalya ve İstanbul’dan sonra üçüncü olduk. Kent merkeziyle UNESCO Dünya Mirası listesine girince hedefimiz 10 milyon turist sayısına ulaşmak” dedi...

Edirne Belediye Başkanı Hamdi Sedefçi, Edirne’ye 2013 yılında 3 milyon turist geldiğini belirterek “Turist sayısında Antalya ve İstanbul’dan sonra üçüncü olduk. Kent merkeziyle UNESCO Dünya Mirası listesine girince hedefimiz 10 milyon turist sayısına ulaşmak” dedi.

Edirne’ye yılda 3 milyon turist geldiğini belirten Edirne Belediye Başkanı Hamdi Sedefçi, “Bu kent eğitim, kültür, sanat, spor ve turizm kenti olacak. Turist sayısını artırmak için gece gündüz çalışıyoruz. Hedefimiz 10 milyon turist sayısına ulaşmak” dedi. Sedefçi, şunları söyledi:

“Edirne son yıllarda turizmde büyük hamle yaptı. 2010 yılında belediyenin emekleriyle Selimiye Camisi ve Kırkpınar Festivali UNESCO mirası kapsamına girdi. UNESCO’nun çok katkısı oldu. Daha önce gelmeyen Japon, ABD ve İspanyol turistler gelmeye başladı. Edirne’ye gelen turist sayısı 2010 öncesinde 500-600 bin seviyesindeyken 2010’da 1 milyon, 2011’de 1.5 milyon, 2012’de 2 milyona ulaştı. 2013’te de 3 milyonu aştı. Turist sayısı açısından Türkiye’de üçüncüyüz. Antalya 12 milyon, İstanbul 10 milyon, biz 3 milyon turist alıyoruz.”

‘Dünya Mirası’ olacak

Edirne şehir merkezinin tamamının UNESCO Kültür Mirası listesine girmesi için başvurduklarını kaydeden Sedefçi, “3-5 yıl sonra tüm şehir merkezinin UNESCO Dünya Mirası listesine girme ihtimali var. O çalışmayı yürütüyoruz” dedi. Dünyaca ünlü Holywood aktörü Russell Crowe’un Edirne’ye geldiğinde, sosyal medyada “Selimiye’deyim” diye yazdığında bütün dünyanın ‘Edirne neresi’ diye sorduğunu belirten Sedefçi, bu örnekleri çoğaltmak için çabaladıklarını söyledi.

Sedefçi, “İyi korumacılık yapıyoruz. İstanbul gibi silüetleri yüksek yapılara izin veremeyerek, Selimiye Camisi’nin silüetini korumaya özen gösteriyoruz. Edirne’nin yapılaşmasında tek baktığımız şey tarihi eserlerimizin gölgelenmemesi. Bizim zamanımızda yüksek katlara izin vermedik, vermeyi de düşünmüyoruz” diye konuştu. Sedefçi, şunları söyledi:

“Edirne’nin geleceğini sanayiden çok turizme yönlendirmeyi düşünüyoruz. Edirne’ye sanayi ancak konfeksiyon ya da tarım amaçlı bacasız sanayi olarak gelebilir. Çevre kirliliği yaratmayan sanayiye izin veriyoruz. Kimya ya da ağır sanayiye izin vermiyoruz. İnsanlarımızın hayatı değerli. 1000 kişiye iş bulacağız diye insanlarımızı zehirlemekten yana değiliz” dedi.

Yeni oteller yapılıyor

2012’de gecelik konaklama sayısının 600 bin olduğunu belirten Sedefçi, “Konaklama sayısı 2013’te 1 milyon seviyesine ulaştı. 5 yıldızlı 2 yeni otel hizmete girdi. Üç yıldızlı ve butik otellerle 1000 yatak ilave oldu. Yeni otelerin kapasitesi 1500 idi, şu anda 2500’e ulaştık” dedi.

‘Sulukule burada yaşatılır’

Turizm altyapısı konusunda sıkıntı olduğunu kaydeden Sedefçi, “Bunlar yavaş yavaş çözülüyor. Esnafa eğitim veriyoruz. Turist eğlenmek ister. Otelciler bu yolu henüz keşfedemedi. Turist bir gece kaldığında, Roman gecesi, Yunan gecesi, Bulgar gecesi yapmalarını öneriyoruz. İstanbul’da Sulukule dağıldı, Roman müziği Edirne’de yapılabilir. Bunun üzerinde çalışıyoruz. 2014 yazında bunu tamamlayacağız” diye konuştu.

3 ülkeyi gören tek kule

Edirne’de 100-150 metre yüksekliğinde, Türkiye, Yunanistan ve Bulgaristan’ı gören bir döner kule yapacaklarını açıklayan Başkan Sedefçi, “Üzerinde üç ülkenin bayraklarının olacağı bu kule barış, dostluk ve kardeşliği simgeleyecek” dedi. Kulenin, üç ülkeyi gören dünyadaki tek kule olacağını belirten Sedefçi, şunları söyledi:

“Kule Selimiye’nin silüetine asla zarar vermeyecek. Kuleden Yunanistan ve Bulgaristan’ın yakın şehirleri ile Edirne’yi havadan görme imkanı olacak. Meriç, Tunca ve Arda nehirleri ile sınır kapıları görünecek. Kule üç ayak üstünde yükselecek. Bu üç ayakta Türk, Yunan ve Bulgar bayrakları olacak. Barış, dostluk, kardeşlik kulesi olacak. 25-30 milyon liraya malolacak.”

Kulenin tepesinde 35 metre çapında döner kısım olacağını kaydeden Sedefçi, “Dönen kısımda 250 kişilik restoran ve altında kafeterya-bar olacak. Kule 20 dönüm göletin ortasındaki adaya kurulacak. Adaya ufak teknelerle gidilecek. Adanın etrafında restoran kafeterya ve satış standları olacak. Kulenin 200 metre yanında Balkan Savaşı’nda karargah olarak kullanılan tabyalar var. Restorasyon çalışmaları sürüyor. Kuleye gelenler tabyaları da ziyaret edecek.”

Meriç’te kano yarışı

Meriç nehrinde sandal ve gondol gezileri yaptırmayı planladıklarını kaydeden Sedefçi, şunları söyledi:

“10 yıldır izin alamıyoruz. Dereler DSİ’ye ait. En azından nehrin kenarlarına yürüme ve bisiklet yolu yapalım dedik, talep ettik ama vermediler. Bunun üzerine imar tadilatlarını yaptık, istimlak kararı aldık. 3-4 kilometrelik mesafede yürüme yolları yapmayı hedefliyoruz. Yap-işlet-devret modeliyle işletmeciye yaptırarak, hizmete açmak istiyoruz. Nehirde kano yarışı yapılabilir, saltanat kayığıyla gezinti yapılabilir. Gece ışıl ışıl olur. DSİ izin verirse işe başlamaya hazırız. Seçimden sonra izin alacağımızı düşünüyoruz.”

Atatürk’ün kaldığı oda müzeye dönüştürülmüş

Edirne Belediye Başkanlığı binası Selimiye Camii’ne çıkan yokuşun sol başında yeralıyor. Dışarıdan küçük görünen ancak 5 metrelik tavan yüksekliğindeki odalarıyla fark yaratan bir mimariye sahip olan belediye binası hakkında Başkan Sedefçi, şunları söyledi:

“Bu binayı Edirne’nin eski belediye başkanlarından ve aynı zamanda inşaat mühendisi olan Dilaver Bey 1903 yılında yaptırmış. Hep belediye binası olarak kullanılmış. Yeni bina yapıyoruz ama başkanlık burada kalacak. Atatürk, 1930’da Cumhurbaşkanlığı zamanında Edirne’ye geldiğinde üç gece bu binada kalmış. Kendisinin kaldığı odayı müze halinde getirdik. Odada, yatağı, masası, sandalyeleri ve kullandığı yemek takımları gibi eşyalar yeralıyor. Atatürk Edirne’de kaldığı sürece, üst katta asma merpenlerle çıkılan ve günümüzde Belediye Meclis Salonu olarak kullanılan salonda çalışmış. Konuklarını bu salonda kabul etmiş. Sofrası, bu binada kurulmuş...”

‘Define haberleri ile Edirne’yi tanıttık’

Edirne’de birkaç yıl önce heyecan yaratan define kazıları konusunda Başkan Sedefçi, “Define haberleri sayesinde Edirne’yi tanıttık” dedi. Sedefçi, şunları söyledi:

“Altın arama meselesi Meriç Belediye Başkanı Erol Dibek’in fikriydi. Belediyeden izin istediler. Benim de bu işe müdahalem bu kadar. Ancak her akşam canlı yayın arabaları geldiğinde ben de oradaydım. Onlar altın soruyordu, ben de Edirne’yi anlatıyordum. Edirne’nin 15-20 gün reklamını yaptık. Geçenlerde Russel Crowe geldi, bir tweet attı, dünyada herkes ‘Edirne neresi’ diye sordu. Parasız pulsuz tanıtım yapma peşindeyiz.”

Edirne sarayının Fatih Sultan Mehmet’in doğduğu saray olduğunu kaydeden Sedefçi, şöyle konuştu:

“Balkan Savaşı’nda cephane Bulgarların eline geçmesin diye saraya istiflenen cephane fitillenmiş ve tüm saray yok olmuş. Bir kısmı restore edildi. TBMM Başkanlığı’nın desteğiyle diğer restorasyonlar sürüyor. Fatih’in sarayı bugün ayakta olsaydı Edirne’ye 10 milyon turist gelirdi.”

Kakava Şenliği UNESCO kültür mirası olacak

Edirne’de turizmi canlandırmak için çeşitli festivaller düzenlediklerini belirten Başkan Sedefçi, “Kakava şenliklerinin UNESCO tarafınan dünya kültür mirası olarak kabul edilmesi için başvurduk. Elimizde UNESCO’nun verdiği Selimiye Camii tarih mirası ve Kırkpınar kültür mirası beratları var. Kakava da dahil edilince elince 3 mirası olan dünyadaki 10 şehirden biri Edirne olacak” dedi. Sedefçi, şunları söyledi:

“Festivaller açısından zengin bir şehiriz. 23 Nisan’da Çocuk Bayramı kapsamında Balkan Çocuk Şenliği’miz var. 10 ülkeden çocuklar kentimize geliyor. 5-6 Mayıs’ta Uluslararası Kakava ve Hıdrellez Kültür Festivali var. Ardından Uluslararası Bando ve Ciğer Festivali olacak. 7-8 ülkeden bando geliyor. Saraçlar çarşısında 40-50 tane ciğerci, 5-10 ton ciğer dağıtıyor. Kırkpınar Güreşleri ve Kırkpınar Şenlikleri temmuzda düzenleniyor. Nefesli Sazlar Festivali’mize bu yıl cazı da katacağız. Bunun haricinde Kitap Fuarı ile Eğitim ve Kültür Festivalimiz var.”