Tayyare Apartmanları yenilendi

Tayyare Apartmanları yenilendi

Osmanlı'nın son döneminin önemli toplu konut projelerinden ve Mimar Kemaleddin'in önemli yapılarından Tayyare Apartmanları karma bir sentezle renove edildi..



Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemini yansıtan toplu konut binalarından biri olan Tayyare Apartmanları bir yüzyıla tanıklık etti. İmparatorluk, dönemi ardından Cumhuriyet'i taşıyan yapı son 20 yılda ise birçok kez tartışmalı el değiştirmeler yaşadı. Türk Lirası üzerindeki Mimar Kemaleddin'in ünlü yapılarından biri olan Laleli'deki Harikzedegan Apartmanları, bilinen adıyla Tayyare Apartmanları orijinaline sadık kalınarak modern bir mimari yaklaşımla 30 milyon dolarlık yatırımla yenilendi.

Yangınzedeler için yapılmıştı
Bugün Crowne Plaza olarak işletilen yapı, Çırağan Sarayı'nın bazı bölümlerinin renovasyonunu yapan mimar Hande Tözün tarafından renove edildi. 1918'de İstanbul'da yaşanan büyük yangınla ünlü yapının hayat hikayesi başlıyor. İstanbulluların yangında evlerinin kaydedenler için yaptıkları bağışlarla Harikzedegan (Yangınzede) Apartmanları yapma fikri ortaya çıkıyor. Ancak 1. Dünya Savaşı nedeniyle projenin tamamlanması 1922 yılını buluyor. O dönemde Mimar Kemaleddin tarafından dört blok ve 120 daireden oluşacak şekilde yapılan yapı aynı zamanda dönemin ilk betonarme yapılarından biri oluyor. 1985'te Ramada zinciri tarafından otel olarak işletilmeye başlıyor. Ardından Merit grubuna geçen yapı 2005 yılında açılan ihale ile Naz Giyim'in kazanmasıyla bugünkü renovasyon süreci başlıyor.

Barok ve İslam mimarisi birarada

Tözün, sokağa açılan 120 apartman dairesinden oluşan yapıya yeniden eski formunu kazandırmak için aslına sadık kalarak renovasyonu gerçekleştirdi. Mimar Kemaleddin'in barok ve İslam mimarisinin sentezi olarak inşa ettiği yapının içindeki öğeler korundu. Örneğin İslam motifine uygun "gülce rozet" olarak adlandırılan mimari öğeler sivil mimariye adapte edildi.

Altın kabartmalı resepsiyon

Tözün, yapının en dikkat çeken özelliklerinden birinin dış mimarinin görkemine karşı binaların sokak içine bakan bölümlerinin yalın anlayış olduğunu söylüyor. İç cephelerin yalınlığı otel projesini sıkıcı hale getireceği düşünülerek dört cephesi olan binanın her cephesi farklı bir motifle renklendirildi. Otelin girişindeki renkli sokak, meydana bağlanan bir sokak kafesi ile canlandırıldı. Resepsiyonda ise altın kabartma ve rölyeflerle kullanıldı. Binanın dış cephelerine kıyasla odalar daha yalın bir anlayışla yenilendi. Kral dairesi ise özel olarak ele alındı. Tavandaki altın kaplama bezemeler, tarihi unsurları yansıtan komodinlerle sentezlendi.

Sabah