23 / 04 / 2024

7. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları gerçekleşti!

Emlakkulisi.com ev sahipliğinde Anthill B Kule Kat:54'te gerçekleşen Konutta Satış Pazarlama Buluşmaları'nın yedincisinde konutta 2014'ün 2. yarıyılı beklentileri ve de hedefleri hakkında konuşuldu...

Piyasada çok fazla teneke müteahhit var!

Murat Bozkurt / Areas Pazarlama

7. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları gerçekleşti!

Karmakarışık duygular içindeyim. Siz konuştukça arkadan sesler geliyor nasıl satacağız diye. Ben bir saat kendime gelemedim. Konuşma sıra gelir diye de korkuyorum. Şöyle dünya kupasını izliyoruz hakemler çizgi çizmeye başladı. İlk maçı izliyorum hakem ne yapıyor ya dedim. Sonra devam zamanlarda gol teknolojisi çıkmış. İngiltere çıkamadı, İtalya çıkamadı. İzleyen erkekler bilir. Geçen şampiyon İspanya çıkamadı. Değişiyor bazı şeyler futbolda da günümüzde de. Yurtdışında kalan arkadaşların Türkiye'ye geldiklerinde ilk gözlerine çarpan şey mimari oluyor. Atatürk Havalimanı Sabiha Gökçen'den çıktığımızda bu şehri nasıl yapmışlar diyorsunuz. Çatılar binalar rengarenk. Bizim moralimiz yüksek. Biz kısa sürede yoğun satışlar yaparak plan kurmadık.  Bulvar İstanbul'un rakamları muhteşem. Arapların yoğun olduğu projenin satış hızı bunlar şehir efsaneleri. Ama biz ne planlıyorsak onu satıyoruz. Bir sıkıntı görmüyoruz. Bir ara dünya savaşından çıktık da toplantı yapıyoruz gibi. Yarın yılbaşıymış gibi de umutluyum. İkisi arası bir psikoloji yaşattınız bana. 2014'ün bir kere yabancılara çok gündem ayırıyoruz. Yapılan satışların yüzde 5'siyse bu toplantıda yüzde 60 yabancı konuşmak çok doğru değil. 2014'le ilgili projeksiyonu konuştuğumuz zaman. Bakıyorum düğünler evlilikler boşanmalar oluyor. Doğru fiyatlı işleri yapmak lazım. Ben 2002'de bu sektöre girerken insanlar neden ev değiştiriyor diye çok kafa yordum bu işe. Sosyal hayatta adam gökyüzünü izlemek için ev alıyor, teleskop alıyor. Ben çok ümitliyim. Ama bir şey söyleyeceğim çok teneke müteahhit var. Senede 20-30 tane telefon çalıyor. Biz çalışamıyoruz. Tanışıyoruz sevişiyoruz bizim evliliğimizin yürümeyeceğimizi anlıyoruz. Açılış ve lansmanları hepimiz nefes nefese yapıyoruz. Yarın lansman varsa bin tane eksik var. Bir sürü sıkıntı var. Teneke müteahhitten kastım şu; o kadar çok kar hesabı yapılıyor ki projeyi geliştirmek için hiçbir şey yapmıyoruz. Birbirine benzer yüzde 80 ürün var onlar sıkıntıya girecekler ama Areas olarak mimarinin içine girmek istiyoruz. Ne zaman girmezsek sıkıntı yaşıyoruz. Kendim yaşayacağım gibi ya da sizlerin yaşayacağı gibi evler planladığımızda bir sıkıntı olmuyor. Mimar kaprisinden sıkıldık. Zaman bizi yıpratıyor. Saçlarımızdaki beyazlar artıyor. Müteahhit ayrı... Çalıştıklarımıza teneke demedim. Teneke müteahhit; satacağı ürüne kafa yormayıp o mimaride o fiyatlamada o lokasyonda enerji harcamayıp da bir mimariyi üretip ben bunu nasıl satarım diye kara kara   düşünen müteahhite ben teneke müteahhit derim. Bunun tersi olduğunda çok daha güzel şeyler oluyor. Sadece siyasi kriz anlamında büyük bir darbe yemezsek nitelikli işlerin ayrışarak gideceğini düşünüyorum. Bugün diyorsa Bulvar İstanbul diyorsa 6 ayda 1100 tane konut sattım hiç de karamsar olunacak durum yok.

Sezon kapatıyoruz bu yedinci toplantı. Burada ayda bir kere bir araya geldik. Bir alkış rica edeceğim. Bize öğle yemeği verdiniz, İstanbul manzarası izlettiniz, Emlakkulisi'ne emek veren herkese gönülden teşekkür ediyoruz.

Türkiye tekrar bir sıçrama yaşamazsa bu konut fiyatları korunur!

Alper Tüfekçi/Makyol İnşaat

7. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları gerçekleşti!

Türkiye'de 2002-2009 yılları arasında makro ekonomik değerlerde yaklaşık 3 kat artış oldu. 3 bin liradan 9-10 bin lira seviyelerine geldik. 2008 kriziyle de tam tersi dönem oluştu. Şu anda fiyatlarda onun hissiyatını yaşıyoruz. Kanyon 2.800 dolarken şimdi 3 katına çıktığı zaman 7500-8000 bin dolarları konuşabiliriz. Ama ondan sonra 2009'dan sonra o seviyeler durdu. Enflasyonun üzerinde fiyat artışını çok uzun zamandır yaşamıyoruz.  Sebebi de makro ekonomik altyapısının olmaması. Türkiye o hızla büyümüyor. Yüzde 5 yabancıya satış yapıyoruz. Asıl satışımız Türkiye'de İstanbul'da oturmak isteyenler için yapılıyor. Fiyatlarında enflasyon oranının artacağını düşünüyorum. Tekrar bir sıçrama yaşamazsa bu seviyeleri koruruz. Zaten arttırabilsek hepimiz arttırırız. Şu fiyatlarda zorlanma var. Satışa dönüşmüyor. Belli lokasyonlar hariç. Her bölgenin kendi merkezi değerli. Sonuçta bu fiyatlar bu seviyede Türkiye'de tekrar sıçrama olmazsa zor.

Satışçıların motivasyonu her zaman yüksek olmalı!

Seda Hercan/Si Yapı

7. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları gerçekleşti!

Ben de iyimser bakanlardanım şu anda Ümraniye Ataşehir'de 200 konutluk bir proje satışa çıkaracağız. Brokrasiye takıldık. Ruhsat aldıktan sonra diyelim. Belediyeye takıldık. O yüzden kısa süreli merkez bölgesinde olduğumuz için satışları bitireceğimizi düşünüyorum. Satışçıların motivasyonu her zaman yüksek olmalı. Neticede olumsuz düşünmüyorum.

İstanbul'un kazandıracak tarafı Asya Yakası!

Ahmet Sarıcalı/Şua İnşaat Satış Pazarlama Müdürü

7. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları gerçekleşti!

Benim biraz da ortada girdim ama kendi fikrimi söylemek istersem şunu söyleyebilirim. Olumlu tarafındayım işin. Satış yapıyoruz. Satış yapan insanların olumsuzlukları bile olumlu olmalı. Çünkü dışarı verdiğiniz zaman daha da arttırıyorsunuz. 2014'ün ilk yarısı kim ne söyledi bilmiyorum ama benim açımdan kötü geçmedi. Bizim Halkalı'daki projede elimizde bir stoğumuz vardı. Onu erittik diyebilirim. Ben her zaman şunu savunurum Murat Bey'e de katılıyorum. İyi bir proje geliştirirseniz. Eğer satış ekibini de mimarların yanına katabilirseniz bence satışta çok zorlanmıyorsunuz. Sadece müteahhit ve mimarın oluşturduğunda sonradan satış işin içine girdiğinde tabii ki zorlanıyorsunuz.  Fikirtepe'de kentsel dönüşüm içinde proje hazırlığımız var. İstanbul'da merkez lokasyonların 40 bin TL'yi göreceğini söylüyorlar. Katılıyorum. Şu anda da ona yaklaşmış projeler vardı. Ama bence esas orta vadede İstanbul'un kazandıracak tarafı Asya Yakası...Asya'da ulaşım sorunu çözülüyor. Aybars'ın söylediği İzmir'deki hat boyu Asya Yakası'nda bitmek üzere... Asya Yakası'nda Finans Merkezi gibi projelerin tamamlanacağı için oranın merkezinde Avrupa Yakası'na oranla oturulabilir konut sayısı çok az. Herkes biliyor... Bağdat Caddesi'ni konuşuyoruz. En yeni bina 20-30-40 yaşında binalar var. Fikirtepe çok değer kazanacak lokasyon. Ulaşım açısından Taksim'den çok aşağı kalır yanı yok. Bundan 2-3 sene öncesine kadar Asya Yakası'nda 2 otel varken 20 otel oldu. 50 tane daha yapılıyor. Ciddi anlamda o bölgede karlılık olduğunu görüyorum. Maltepe Bostancı sahil Kartal'da ciddi bir trend var. Avrupa Yakası mesela içinde bulunduğumuz Anthill Avrupa Yakası'nın standardın üzerindeki projelerden bir tanesi buna yakın Anadolu Yakası'nda yok. Merkez Bankası başkanının 2015 sonunda enflasyon yüzde 5 olacak demesinden sonra önümüzdeki 2015'in banka faizleri konusunda olumlu geçeceğini düşünüyorum. Faizler 60-65'lere inecek diye düşünüyorum. Umut... Bu net brüt olayında da konuşulurken bütün inşaat firmaları demeyelim bir kısım inşaat firmaları diyelim. Bu dairenin net alanı daire brütü satış brütü kavramlarını bu işe sokanlar mimarlık ofisleri... Mimarlık ofisleri bu şekilde gösteriyor. Satış ofisi bu şekilde kullanıyor.

Şehirlerimizi markalaştırmazsak kendi yağımızda kavruluruz!

İsmail Özcan/Real Estate Center Genel Müdürü

7. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları gerçekleşti!

Çok keyif aldım böyle bir toplantıda bulunmaktan. Tespitler çok doğru. Ben de karamsar değilim umutlu taraftayım. Bizimde yaptığımız dernek çalışmalarında şunu gördük; yabancı fonu çekmediğimiz sürece şehirlerimizi markalaştırmadığımız sürece kendi yağımızda kavrulacağız. 2 bin 3 bin TL'lik projeler demek. Globele açılan bir Türkiye söz konusu fikir olarak kimse taviz vermiyor. Cumhurbaşkanlığı seçimi sonrası umarım sıkıntılı bir durum oluşmaz. Yapmış olduğumuz çalışmaların hepsine uzun vadeli bakmalıyız. İnsanlarımız maalesef yabancılarla yaşamaya şehir merkezinde alışık değil. İstanbul'da göremediğimiz çeşitliliği Londra'da görüyoruz. Şehirlerimizi yabancıların yaşayacağı bir ortam haline getirmemiz lazım. Altyapısıyla taksicisiyle bunu yaparsak şehirlerimiz öne çıkacak. Değerimiz artacak. Buraya daha fazla insan gelecek. Yatırımlar boşuna değil. İyi de gidiyoruz gibi. Yaklaşık 10 bin dolarları çok rahat görebileceğimizi düşünüyorum. Dolayısıyla turizm olsun, inşaat sektörü olsun bunlar Türkiye'ye global anlamda öne çıkaracak sektörler. Sektör daha iyi projeler daha iyi malzemeler daha lüks projeler yapmamız gerekecek. Şu an 10 bin dolara ulaştı milli gelirimiz. İstanbul'da bile değil Monaco'da alacak belki. Türkiye'deki evi arabası da çok iyi olacak. Geldiğimiz nokta çok iyi bundan sonrası da çok çok iyi olacak.

Firmaların mimari açıdan profesyonel destek alması gerekiyor!

Yüksek Mimar Emel Balcı/ML Mimarlık Dekorasyon

7. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları gerçekleşti!

Sizin yaptığınız projelerin tasarım dekorasyon hizmeti veriyorum firmamda. Şunu görüyorum. Yabancı müşteriler neden gelmiyor... Merter'de lüks bir rezidansta iç mimari yapıyordum. Sadece dış konsepte o kadar önem veriliyor. Projeler satışa çıkıyor. Amerikan İngiliz Alman mimarlarla çalışıyorlar artık yerli mimarları da bıraktılar. İç dekorasyonda aynı şeyi söyleyemeceğim. 2 milyon dolarlık da 200 bin liralık evde alsanız aynı mutfağı görmekten sıkıldık. Ben lüks konutlarda Merter'deki rezidansta baştan sonra yıkıp tekrar yaptığımı biliyorum. 2 milyon dolara bir yer alıyor ve kaliteli bir şey görmek istiyor. Markaları kınadığımdan değil ama farklı kapılar farklı seramik görmek istiyor. Müşterim oteller zinciri olan paralı bir adamdı etrafına o firmayı tavsiye etmedi. 4 arkadaşı başka projeden daire satın aldı. Hepsi aynı demiyorum ama içine girdiğinizde bütçede azalma istedikleri için çok ünlü firmalarda kalitesiz malzemeler kullanıyorlar. Ataşehir'de yaptığı konutun aynısını Ayazağa koyuyorsa burada müteahhit firmada ben suçu arıyorum. yerli müşteride suç bulamıyorum Türkiye'de İstanbul'da yaşıyor buradan alıyor. Mevkisini beğeniyor içini yenilerim diyor. Vur kaç hizmetini bırakmamak gerekiyor. Satış sonrası hizmetler... Daireyi teslim ediyorsunuz sonra sorun çıkıyor. 1000 kere arıyorsunuz. Onu bir türlü karşılayamıyorlar. Çok büyük binlerce metrekarelik projelerde de var. Benim hitap ettiğim kısım AA plus B plus. Sadece kendi bünyelerinde mimariyi görmek ayrı bir şey bir de profesyonel destek almaları gerektiğini düşünüyorum.

Şirketler referans yolunu da denemeli!

Zeynep Fıratoğlu/Ferko İnşaat Kurumsal İletişim Pazarlama Müdürü

7. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları gerçekleşti!

Şimdi doğru lokasyon doğru proje doğru konsept ile satışlar oluyor. Biz şu an satıştayız. Az kaldı. Şöyle reklam iletişim pazarlama ile sattıklarımız da var referans yoluyla da satıyoruz. Bir müşteri geliyor, alıyor. Yakınım da var onu da çağırıyor. Şirketler alan kişiye referans var mı kime önerirsiniz diyebilir. Bunu aslında kulüpler yapıyor ama bence bu da işe yarayacaktır.

İlk yarıdan daha kötü geçmeyeceğini biliyorum!

Emre Azer/ TK Emlak Yayıncılık Satış Pazarlama Müdürü

7. Konutta Satış ve Pazarlama Buluşmaları gerçekleşti!

2014'te ilk çeyreğinde ekonomi yüzde 4,3 büyümüş. Beklenen oran 4,2'ydi. İnşaat sektöründe yüzde 5,2 olmuş. Bunu destekleyen bir şey 2014'ün ilk 3 ayıyla 2013'ün ilk 3 ayını karşılaştırdığımızda alınan yapı ruhsatlarıyla ilgili bir durum. Sektör büyüyor fakat önemli olan şey satış. Burada kendimizde de suç bulmak lazım. 2013'ün ilk 3 ayında tam olarak 33 milyon metrekarelik alan yapılmış. Bu 2014'te 63 bin metrekarelik alan olmuş. 63 milyon metrekarelik alan için  yapı ruhsatı alınmış. 44 milyon metrekaresi sadece konut için. Dolayısıyla sektör büyüyor ama geriye gelen şey satış. Yani yüzde 7'lik bir gerileme var satışta. Aynayı kendimize de tutmamız gerekiyor neleri eksik yaptık diye. Özellikle 2 bin ile 4 bin lira arasında konut alan müşteri kitlesi çok duygusal bir kitle. Her türlü olumlu olumsuz demeçlerle alım kararını değerlendirebiliyor. Yerel seçimlerde kapora vermekle tereddütü olan birçok müşteriyi seçimin ertesi gün benden önce satış ofisine geldiğini gördüm. Bu kadar etkili olabiliyor. En kötü karar kararsızlıktan iyidir. Cumhurbaşkanlık seçimini bunun çok etkileyeceğini düşünüyorum. Fikirtepe kentsel dönüşümün belirlenmesi. 2014'ün 2. yarısında en azından belirsizlik durumlarını dağıtacağını düşünüyorum. Kredilerde düşerse en kötü ihtimalle ilk yarıdan daha kötü geçmeyeceğini biliyorum.