25 / 04 / 2024

Sani Şener: 6 tane büyük havalimanı inşa ediyoruz!

TAV Grubu Üst Yöneticisi (CEO) Sani Şener, "Dünyada 14 havalimanı yatırımı yaptık ve işletiyoruz. 6 tane büyük havalimanı inşa ediyoruz." dedi.

TAV Grubu Üst Yöneticisi (CEO) Sani Şener, HBS Öğretim Üyesi Prof. Dr. Juan Alcacer ve TAV Havalimanları Başkan Yardımcısı Burcu Geriş'in katılımıyla konuya ilişkin bir basın toplantısı gerçekleştirildi.

Yönetim bilimleri alanında dünyanın önde gelen okullarından HBS, İstanbul'dan çıkarak küresel bir marka haline gelen TAV üzerine vaka çalışması gerçekleştirdi.

HBS Öğretim Üyesi Prof. Dr. Alcacer ve HBS İstanbul Araştırma Merkezi Direktörü Dr. Esel Çekin tarafından kaleme alınan vaka çalışması, bir Türk şirketinin sıfırdan, yap-işlet-devret projesiyle çıktığı yolda dünyanın en büyük havalimanı işletmesi platformlarından biri haline gelmesini konu aldı.

TAV'ın strateji alanında örnek oluşturan vaka çalışması için HBS öğretim üyeleri iki aylık bir araştırmanın ardından şirket yöneticileriyle görüşmeler gerçekleştirdi.

Dünyadaki farklı havalimanı işletmeciliği modellerini karşılaştıran çalışmada, İstanbul Atatürk Havalimanı yap-işlet-devret projesiyle yola çıkan TAV'ın bir yandan hizmet ağını 16 ülke ve 70 havalimanına genişlettiği aynı zamanda da havacılık dışı gelirlere odaklanarak ve havalimanı işletmesinin tüm alanlarında hizmet sunmayı içeren entegre bir model oluşturarak farklılaştığı belirtildi.

Şener, çalışma çerçevesinde 18 Şubat'ta ABD'nin Boston şehrinde Harvard Üniversitesi işletme yüksek lisans öğrencileriyle buluşacak.

- "Bu bizim için bir ödüldür"

Sani Şener, toplantıda yaptığı konuşmada, bilginin bu kadar çabuk üretilerek transfer edildiği bir ekonomide geleceği tahmin etmek için farklı şirketlerin başarı ve hatalarından ders çıkarmak gerektiğini söyledi.

Bunun için özellikle HBS gibi üniversitelerin hazırladığı çalışmaların çok önemli olduğunu vurgulayan Şener, şöyle devam etti:

"Biz de yıllardır Harvard'ın vaka çalışmalarını okuduk. İnovasyon sadece bir değeri üretmek değil, bir değeri bulmak, sorgulamaktır. TAV 15 yıllık bir firma. 2000'den bu yana öyle bir yere gelmişiz ki, dünyanın en büyük işletme fakültelerinden birinin, TAV'ı vaka çalışması için seçmesi bizim için büyük bir onurdur.

Ayrıca finans stratejimiz de vaka çalışması olma sürecinde. Bu yapılan vaka çalışması sayesinde mevcut küresel CEO'lar bizi tanıyacak, gelecekte ekonominin başına gelecek bu ekonomi öğrencileri de TAV'ı bilecek. Bu çalışma, uluslararası tanınabilirlik açısından çok önemli. TAV, gelişmekte olan bir ülkenin şirketi. Dolayısıyla böyle bir şirketin bu coğrafyada yaptığı işler önemli bir vaka olarak ortaya çıkıyor. Bu bizim için bir ödüldür."

- "TAV'ın harika olduğunu düşündüm"

Prof. Dr. Juan Alcacer ise son birkaç yıldır daha global vakalara baktıklarını ve dünya çerçevesinde şirketleri incelediklerini dile getirdi.

Öğrencilerinin dünyada fark yaratan liderler olmasına özen gösterdiklerini vurgulayan Alcacer, dünyada ilginç ve önemli yönetim öğretileri sunabilecek şirketler ve organizasyonlar aradıklarını söyledi.

Alcacer, 2-3 yıl önce Türkiye'yi ziyaret ettiklerinde pek çok şirketi gezdiklerini hatırlatarak, "İş anlamında Türkiye hakkında fikir edindik. TAV'ı ziyaret ettiğimizde çok etkilendik. TAV yöneticileri ile tanıştım, şirketin iş modelini ve stratejik yol ayrımlarını öğrenme şansını elde ettim. TAV'ın öğrencilerin iyi yönetim uygulamalarını keşfedebilecekleri harika bir ortam oluşturduğunu düşündüm ve vaka çalışmasını ortaya çıkardık. TAV ile ilgili 2 tane vaka çalışması gerçekleştirdik. Finans konusundaki üçüncü çalışmamız ise hala devam ediyor" ifadelerini kullandı.

TAV'ın son derece kendine has bir endüstride yer aldığını vurgulayan Alcacer, havaalanı hazırlamak, bina işletmek gibi konuların son derece globalize bir iş olduğunu kaydetti.

Alcacer, TAV'ın, yöneticilerinin genç, son derece iyi eğitimli ve kadın sayısı yüksek olması dolayısıyla da iyi bir vaka çalışması olacağına inandığının altını çizdi.

- "Çalışmayı bir profesörün elinden okumak bana şiir gibi geldi"

Toplantının ardından basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Şener, vaka çalışması sırasında yeni öğrendikleri bir konu olup olmadığına ilişkin, "Çok şey öğrendik ama genel olarak bakıldığında, başarılarımızın belki de hatalarımızın bilimsel şekilde yazılması benim çok hoşuma gitti. Ben bu vakayı hazırlandığından beri devamlı okuyorum. Siz bu vakayı yaşıyorsunuz fakat bunu bir profesörün elinden okumak bana şiir gibi geldi" değerlendirmesini yaptı.

Başarılar ve hataları sorgulamak gerektiğini aktaran Şener, "Hiç pahalı hata yapmamışız. Bu açıdan memnunuz" dedi.

Şener, yeni havalimanı ihalesinin ardından strateji değiştirdiklerini anlatarak, "Biz yerel, küresel ve dikey büyüyoruz. Dikey büyümemiz de servis şirketlerimize önem vererek ve onları TAV dışında da büyümesini sağlayarak oluyor. Dünyada 14 havalimanı yatırımı yaptık ve işletiyoruz. 6 tane büyük havalimanı inşa ediyoruz. 50 havalimanında da servis şirketlerimiz faaliyet gösteriyor" diye konuştu.

Filipinler'de 5 havalimanı için yeterlilik aldıklarını ve şubat ayında ihalesi bulunduğunu vurgulayan Şener, "Ayrıca servis şirketleriyle büyümeye devam edeceğiz. Atatürk Havalimanı bizden çıkınca yüzde 50 FAVÖK kaybımız olacak. Bu kaybı 5-6 yılda kazanmamız gerekiyor. Bunun yüzde 20'sini hallettik, kalan yüzde 30'u da 5 yılda tamamlarız" ifadelerini kullandı.

- "Umarız bu çalışma yıllarca kullanılabilir"

Alcacer ise hangi şirketlerin vaka çalışmasına seçildiğine ilişkin bir soruyu, şöyle yanıtladı:

"Türkiye'de şu anda üçüncü vaka çalışmamı yazıyorum. TAV'ın yanı sıra THY ve DO&CO üzerine de çalışma gerçekleştirdik. Türkiye'de son derece ilginç şirketlerle görüştük. Öğrencilerimizin önüne belli enteresan konuları koyarak çeşitli çözümler üretmelerini sağlıyoruz. Türkiye'de büyük potansiyel görüyoruz. Son derece girişimci şirketlere bakıyoruz. TAV'dan öğreneceğimiz çok şey var. TAV, çok karmaşık ve CEO'su olmak istemeyeceğim bir sektörde yer alıyor. Rakipleri fazla, dinamikleri farklı… TAV 15 ülkede iş yapıyor ancak ülke sayısının yanı sıra zorlu coğrafyalarda iş yapıyor olması önemli."

Yönetimin zor durumlar karşısında her seferinde bir çözüm bulma yaklaşımı içinde olmasının önemli olduğuna işaret eden Alcacer, bu özelliğe çok fazla şirketin sahip olamadığını aktardı.

Derslerin nasıl okutulacağına ilişkin olarak ise Alcacer, şunları kaydetti:

"Vakanın ne kadar uzun süre okutulacağının belirli bir kriteri yok. Ancak umarız bu çalışma yıllarca kullanılabilir. Çalışmalar Global Strateji Sınıfı için yapıldı. Biz devamlı ABD şirketleri üzerine çalışmıştık, bundan sıyrılmak istedik. Yaptığımız çalışma dünyanın farklı üniversitelerinde de kullanılsın istedik. Bir eğitim ve öğretim notu oluşturacağız. Bu işin pedagojik bir parçası var. Biz bunu hazırlarken vakanın nasıl anlatılacağıyla ilgili olarak kılavuzluk yapıyoruz.

Sani bey 18 Şubat'ta ilk dersimize katılacak. Öğrencilerimiz son derece iddialı. Örneğin siz orada CEO'nun yerine olmak istemiyorsunuz. Öğrenciler 'yaptığınız çok saçma ben öyle yapmazdım' diyebilir. Bunlar karşımıza çıktı ama kimisi CEO tarafından mütevazi şekilde kabul ediliyor, kimi zaman da yasal bir ders veriyorsunuz ama gelip CEO, 'hocanız yanlış söylüyor' diyebiliyor."

AA

Haber Dünya gazetesinde şöyle yer aldı;

TAV yurtdışında 'dikey' büyüme ile ilerleyecek

3. Havalimanı ihalesinden çekildikten sonra geliştirdikleri dikey büyüme stratejisi ile yol aldıklarını belirten TAV Grup CEO'su Sani Şener, "Filipinler'de 5 havalimanı için yeterlilik almış durumdayız. Şubat sonunda ihalesi var" dedi.

TAV Havalimanları, Filipinler'deki 5 havalimanı için yeterlilik aldı, Duty Free şirketi ile de Kenya'da 1 ay içinde lounch açacak. TAV'ın iş modeİi ve büyüme stratejisinin Harvard Business School'da ders olması nedeniyle düzenlenen basın toplantısında konuşan TAV Grubu CEO'su Sani Şener, "Filipinlerdeki havalimanları için uğraşıyoruz. Şubat sonunda ihalesi var" dedi. Şener, "Duty free şirketimiz Houston George Bush Havalimanı'nın duty free'sini işletiyor. Washington'da işletme hizmeti şirketimiz lounch işletecek. Yine aynı şirket Kenya'da 1 ay içinde lounch açacak" dedi.

ÇED başvuru raporu açıklandı

Bu girişimleri 3. Havalimanı ihalesinden çekildikten sonra geliştirdikleri dikey büyüme stratejisinin neticeleri olarak değerlendiren Şener, şöyle devam etti: "AHL, İstanbul bizden gittikten sonra yaklaşık yüzde 50 EBITDA kaybımız olacak. Bizim bu yüzde 50'yi bundan sonraki 5-6 yüda yeniden kazanmamız gerekiyor. Bunun yüzde 20'sini şimdiden yeniden kazandık. Yüzde 30'u da 5 yıl içinde halledebileceğimize inanıyoruz. 3'üncü Havalimanı ihalesinden çekilmemizle bizim büyük bir pazar kaybı olacağını iddia ettiler. Biz de diyoruz ki, hayır biz pazarımızı başka yerde de rahatlıkla yaratabiliriz."

GELECEĞİN CEO'LARI TAV'I OKUYACAK

TAV'ın iş modeli ve büyüme stratejisi Harvard Business School'da ders oldu. Çalışma, Harvard Business School Öğretim Üyesi Prof. Dr. Juan Alcacer ve HB5 İstanbul Araştırma Merkezi Direktörü Dr. Esel Çekin tarafından kaleme alındı. TAV'ın küresel pazarda önemli bir markaya dönüşme yolculuğunun anlatıldığı çalışmada, grubun entegre hizmet sunmaya dayanan iş modeliyle rakiplerinden ayrıştığı vurgulanıyor. Sani Şener, "Türkiye'de başka şirketler de vaka çalışması oluyor ama 15 yıllık bir şirketin Harvard Business School'da vaka olması çok önemli. Harvard Üniversitesi'nin vakalarının yüzde 85'i dünyanın ilk 25 işletme fakültesinde okutuluyor. Demek ki geleceğin CEO'ları, yöneticileri de TAV'ı okuyacaklar" dedi. Prof. Dr. Juan Alcacer de "Birkaç yıl önce Türkiye'yi ziyaret ettiğimde TAV'ın iş modelini ve stratejik yol ayrımlarını öğrenme şansını elde ettim. TAV'ın öğrencilerin iyi yönetim uygulamalarını keşfedebilecekleri harika bir ortam oluşturduğunu düşündüm" dedi.

Servis şirketlerimiz 50 havalimanında...

Havalimanı işleri ile birlikte ve servis şirketlerinin de büyümeye devam ettiğini belirten Şener, "Dünyada 14 tane havalimanı yatırımını yaptık ve işletiyoruz. 6 tane büyük havalimanının inşaatını yapıyoruz. Servis şirketlerimiz de 50 tane havalimanında faaliyet gösteriyor. Bunlar bizim 3. Havalimanı ihalesinden çekildikten sonra yapmış olduğumuz stratejinin neticeleri" diye konuştu. Havaş, TAV İT, Tav İnşaat. BTA. ATÜ Duty Free gibi şirketlerin daha önce sadece TAV için hizmet verdiğini aktaran Şener, "Bunları tutuyorduk. Şimdi serbest bıraktık. Ayrıca 3. Havalimanın'da da ihalesini kazanırlarsa hizmet verebilirler" dedi. Endüstrinin çok hızlı değiştiğini vurgulayan Şener, "iphone piyasaya çıktığında Nokia'nın aldığı ne yapacağı ile ilgili tedbirler iyi bir örnek. Endüstri o kadar hızlı değişiyor ki, sizin kendinizi sürekli yenileyerek başka şeyler yapmanız lazım" dedi.

Dünya

Haber Bugün Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;

TAV Grubu Üst Yöneticisi Sani Şener, esnekliğin şirketinin temel altyapısı olduğunu söyledi esnekliğin şirketinin temel altyapısı olduğunu söyledi

Havalimanı sektörünün en büyük gruplarından TAV’ın iş modeli ve büyüme stratejisi, Harvard Business School’da (HBS) ders oldu.

Bu amaçla dün bir toplantı düzenleyen ve 15 yıllık genç bir şirket olduklarını hatırlatan TAV Grubu Üst Yöneticisi Sani Şener, bugün 14 havalimanı işlettiklerini, altısını inşa ettiklerini ve 50'sinde de hizmet verdiklerini vurguladı. Esnelik ve girişimciliğin işlerinin temeli olduğunu ifade eden Şener, "16 ayrı ülkede çalışmak bunun en önemli göstergesi. Hakkımızda yazılan vaka çalışmasını sürekli okuyorum.

Bir akademisyenin kaleminden çıkan bu çalışma şiir gibi. Ders konusu olmak bizim için bir ödül" dedi. " İlk ders 18 Şubat'ta verilecek. Eğitim notları 25 üniversitede kullanılacak.

Bugün

Haber Star Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;

Havalimanı yapımı ve işletmeciliğinde küresel bir marka haline gelen TAV’ın iş modeli ve büyüme stratejisi dünyaca ünlü Harvard Business School’da ders olarak verilecek.

Havalimanı yapımı ve işletmeciliğinde dünyanın en büyük grupları arasında yer alan TAV’ın iş modeli ve büyüme stratejisi Harvard Business School’da ders olarak okutulacak. Yönetim bilimleri alanında dünyanın önde gelen okullarından Harvard Business School, TAV üzerine 2 aylık vaka çalışması gerçekleştirdi. Yapılan çalışma, İstanbul Atatürk Havalimanı yap-işlet-devret projesiyle yola çıkan TAV’ın, hizmet ağını 16 ülkeye genişletmesi ve havalimanı işletmeciliğinin tüm alanlarında hizmet sunarak farklı bir model  oluşturduğunu ortaya koydu. Konuyla ilgili düzenlenen basın toplantısına TAV Grubu CEO’su Sani Şener, TAV Havalimanları Başkan Yardımcısı Burcu Geriş, Harvard Business School Öğretim Üyesi Prof. Dr. Juan Alcacer, HBS İstanbul Araştırma Merkezi Direktörü Dr. Esel Çekin katıldı. TAV CEO’su Sani Şener “TAV 15 yıllık bir firma. 2000 yılından bu yana öyle bir yere gelmişiz ki, dünyanın en büyük işletme fakültelerinden birinin, TAV’ı vaka çalışması için seçmesi bizim için büyük bir onurdur. Yapılan çalışma sayesinde mevcut küresel CEO’lar bizi tanıyacak” dedi. Yapılan çalışmanın uluslararası tanınabilirlik açısından çok önemli olduğunu kaydeden Şener, şunları söyledi: “Bu çalışmadan çok şey öğrendik ama genel olarak bakıldığında, başarılarımızın belki de hatalarımızın bilimsel şekilde yazılması benim çok hoşuma gitti. Ben bu vakayı hazırlandığından beri devamlı okuyorum. Siz bu vakayı yaşıyorsunuz fakat bunu bir profesörün elinden okumak bana şiir gibi geldi. Başarıları ve hataları sorgulamak gerekir.”

DİNAMİKLERİ FARKLI

Çalışmayı gerçekleştiren Harvard Business School Öğretim Üyesi Prof. Dr. Juan Alcacer ise “TAV, çok karmaşık bir sektörde yer alıyor. Rakipleri fazla, dinamikleri farklı. TAV 15 ülkede iş yapıyor ancak ülke sayısının yanı sıra zorlu coğrafyalarda iş yapıyor olması önemli” diye konuştu. TAV’ın son derece kendine has bir endüstride yer aldığını vurgulayan Alcacer, havaalanı hazırlamak, bina işletmek gibi konuların son derece globalize bir iş olduğunu kaydetti. TAV yönetiminin zor durumlar karşısında her seferinde bir çözüm bulma yaklaşımı içinde olmasının önemli olduğuna işaret eden Alcacer, bu özelliğe çok fazla şirketin sahip olamadığını aktardı.

ŞUBAT AYINDA FİLİPİNLER’DE İHALEYE GİRECEĞİZ

Yeni havalimanı ihalesinin ardından strateji değiştirdiklerini söyleyen TAV CEO’su Şener “Biz yerel, küresel ve dikey büyüyoruz. Dikey büyümemiz de servis şirketlerimize önem vererek ve onları TAV dışında da büyümesini sağlayarak oluyor. Dünyada 14 havalimanı yatırımı yaptık ve işletiyoruz. 6 tane büyük havalimanı inşa ediyoruz. 50 havalimanında da servis şirketlerimiz faaliyet gösteriyor” diye konuştu. Filipinler’de 5 havalimanı için yeterlilik aldıklarını ve şubat ayında ihalesi bulunduğunu vurgulayan Şener “Ayrıca servis şirketleriyle büyümeye devam edeceğiz. Atatürk Havalimanı bizden çıkınca yüzde 50 FAVÖK kaybımız olacak. Bu kaybı 5-6 yılda kazanmamız gerekiyor. Bunun yüzde 20’sini hallettik” dedi.

Star

Haber Yeni Yüzyıl Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;

Havalimanı yapımı ve işletmeciliğinde dünyanın en büyük grupları arasında yer alan TAV’ın iş modeli ve büyüme stratejisi Harvard Business School’da ders oldu. Derste, TAV’ın küresel pazarda önemli bir markaya dönüşme yolculuğu anlatılacak..

YÖNETIM bilimleri alanında dünyanın önde gelen okullarından Harvard Business School (HBS), havalimanı yapımı ve işletmeciliği yapan TAV üzerine vaka çalışması gerçekleştirdi. Harvard’da ders olarak gösterilecek olan çalışma, TAV’ın küresel pazarda önemli bir markaya dönüşme yolculuğunu anlatıyor, entegre hizmet sunmaya dayanan iş modeliyle rakiplerinden ayrıştığını vurguluyor. Çalışma çerçevesinde TAV Grubu CEO’su Sani Şener 18 Şubat’ta da ABD’nin Boston şehrinde Harvard Üniversitesi işletme yüksek lisans öğrencileriyle buluşacak.

TAV öğrencilere örnek olacak

Düzenlenen basın toplantısında konuşan Harvard Business School öğretim üyesi Prof. Dr. Juan Alcacer “Ortaya çıkardığımız öğrenim malzemelerinin, öğrencilerimizin dünyada fark yaratan liderler olmalarına yardımcı olması için büyük özen gösteriyoruz. Birkaç yıl önce Türkiye’yi ziyaret ettiğimde TAV yöneticileri ile tanıştım; TAV’ın öğrencilerin iyi yönetim uygulamalarını keşfedebilecekleri harika bir ortam oluşturduğunu düşündüm ve vaka çalışmasını ortaya çıkardık” ifadelerini kullandı.

‘70 yerde hizmetteyiz’

TAV Grubu CEO’su Sani Şener yapılan basın toplantısında “3 yıl 8 ay ve 20 günlük bir projeye başladık. 2000’de sadece 10 milyon yolcumuz vardı. Şu an yedi ülkedeki 14 havalimanında yılda 102 milyon yolcu ağırlıyoruz. Yer hizmetlerinden, duty free’ye, güvenliğe ve IT’ye kadar geniş çerçevede, TAV’ın ürün ve hizmetleri 16 ülke 70 havalimanında yer alıyor. TAV’ın Harvard’da geleceğin üst düzey yöneticileri tarafından ele alınıyor olmasından dolayı gurur duyuyoruz” açıklamasını yaptı.