19 / 04 / 2024

Yeşil Yol projesine Fırtına İnisiyatifi üyeleri tepki gösterdi!

Karadeniz Bölgesi'nde 8 ilin yaylalarını, yaklaşık 2 bin 600 kilometrelik yolla birbirine bağlayacak "Yeşil Yol Projesi"ne karşı çıkan Fırtına İnisiyatifi üyelerine, aralarında HDP İstanbul Milletvekili Emine Beyza Üstün'ün de bulunduğu heyet destek verdi. Heyettekilerle bazı yaylacılar arasında tartışma yaşandı.

HDP İstanbul Milletvekili Üstün ve beraberindekiler, Rize'nin Çamlıhemşin ilçesindeki 3 bin 200 rakımlı Samistal Yaylası'nda "Yeşil Yol Projesi"ne tepki gösteren Fırtına İnisiyatifi adlı gruba destek vermek araçlarla ilçeden yola çıktı. Gruptakiler, Çat köyü, Elevit, Trovit ve Palovit Yaylası güzergahındaki 80 kilometrelik yoldan, 4 saatte yaylaya ulaştı.

Aralarında gazetecilerin de bulunduğu başka bir grup ise 16 kilometre uzaklıktaki Palovit Şelalesi'nin olduğu yere kadar kendi araçlarıyla geldi. Arazi şartları nedeniyle otomobillerin çıkamadığı Samistal Yaylası'na arazi araçlarıyla gitmeye çalışan gruptakiler, Amlakit Yaylası'ndan itibaren yolların bozuk olması nedeniyle, eylemcilerin bulunduğu alana doğru güçlükle ilerleyebildi. Gruptakiler, engebeli arazide patinaj yapan araçlarla yaylaya yaklaşık 4 saatte ulaşabildi.

Milletvekili ile köylüler arasında tartışma

Üstün ve beraberindeki grup, yaylacılarla görüştü. Görüşme sırasında bazı yaylacılar, sorunlarını kendilerinin çözebileceğini belirterek, heyettekilerin yaylaya gelmelerine tepki gösterdi.

Bu kişilerden Sündüz Çorbacı, yapılanların bir siyasi hareket olduğuna inandığını, doğanın da bahane edildiğini belirterek, "Biz topraklarımızı seviyoruz. Asla ve asla bir çakılından dahi vazgeçmeyiz" dedi.

"Biz yola karşı değiliz" diyen Çorbacı, "Niçin yıllarca gelmediniz de şimdi geliyorsunuz? Yolun yapılması sayesinde 35 sene, 50 sene sonra yaylayı gelip görebilen insanlar var. İnsanlar ağlıyordu 'gidip göremiyoruz' diye" ifadelerini kullandı.

Heyetteki bazı kişilerin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ı eleştirmesi üzerine Çorbacı, "O, benim toprağımın adamı" diyerek eleştiren kişilere tepki gösterdi.

Yaylacılardan Hatice Aksu ise müsaade edilmemesi halinde yolu kendisinin yapmaya başlayacağını ifade ederek, "Orakla kendim yapacağım yolumu. Bir araba geçtikten sonra günden güne genişleteceğim yolumu. Sırtı aşırdıktan sonra devlet yapar zaten. Boşuna konuşmayın. İnsan gibi gelirsen bir mıhlama yediririm sana, çayımı içersin. İnsan gibi gelmezsen hiç gelemezsin. Benim aklım var. Ben kendimi yönlendirebilirim" şeklinde konuştu.

Daha sonra bu kişilerin yanından ayrılan Üstün ve beraberindekiler, Yeşil Yol Projesi'ne karşı çıkan vatandaşları dinledi.

Ardından basın mensuplarına açıklama yapan Üstün, HDP olarak yaşam alanını savunanların yanında olmak ve onları dinlemek için burada olduklarını söyledi.

Doğu Karadeniz'in İç Anadolu'ya doğru giden bu bölgesinin yer altı rezervleri ile dolu olduğunu belirten Üstün, şöyle devam etti:

"Burası (Samistal) granit rezervinin üstünde oturuyor. Dolayısıyla çevredeki HES'lerden de yararlanarak buradaki maden işletmelerini çok rahatlıkla işletebilirler. Yayla yol projelerine baktığımızda çok yüksek rakımlarda bütün bu maden rezervlerinin üstünde cirit attıklarını görüyoruz. Onun için yaylalara çıkan yolları iyileştirmek, halkın ulaşımını sağlamak yerine başka bir amaçla bu yolların yapıldığı çok açık. Biz bu amacı, buraları en iyimser anlamda 'turizm alanlarına çevirmek' olarak okuyoruz. Bu da buraların otel kompleksiyle dolması anlamına geliyor."

Üstün'e HDP Rize Eşbaşkanı Günay Karafazlı, eski Çamlıhemşin Belediye Başkanı İdris Lütfü Melek ve 7 Haziran'daki seçimler öncesinde HDP'den Rize milletvekili adayı gösterilen Selda Karafazlı eşlik etti.

"Cenazelerimizi yaylada gömmek zorunda kaldık"

Palovit Yaylası'nda yaşayan Meryem Sırtlı, AA muhabirine yaptığı açıklamada, yaylacılığın hayatlarının en önemli parçası olduğunu belirterek, "20 yıldır yaylacılık yapıyorum. O zamanlar çok zor şartlarda çalışırdık. Amlakit Yaylası'na gider, 4 saat sırtımızda odun taşırdık. Şimdi ise arabayla getiriyoruz. Şimdi işler çok rahatladı" dedi.

Sırtlı, Palovit Yaylası'ndan yolun geçmesine izin verdiklerini ifade ederek, "Kadınlar olarak çok üzülüyoruz. Biz yaylamızda yol verdik. Sen gel benim yaylamdan araba ile geç ben gelince ağrımış ayaklarımla sırtımda yük taşıyacağım. Yakışır mı, insanlığa sığar mı?" diye konuştu.

Hatice Aslan ise geçmişte yol olmadığı için cenazelerini köylere götüremeyerek, yaylada defnetmek zorunda kaldıklarını söyledi.

Eski DYP Hemşin İlçe Başkanı Ali Bayraktar da Palovit-Samistal-Yukarı Kavrun yolunun 1996 yılında planlandığını ve yapımına başladığını, o dönemde de yine Yukarı Kavrun Yaylası'ndaki bazı kişilerin yola karşı çıkarak imza kampanyası başlattığını söyledi.

Samistal Yaylası'nın Kavrun Yaylası'na bağlanabilmesi için 1996 yılından bu yana hukuki mücadelenin devam ettiğini anlatan Bayraktar, burada yapılan yolun hukuki olduğunu dile getirdi.

Projeye karşı çıkanların görüşleri

Yeşil Yol Projesi'ne karşı çıkan grupta yer alan Zeliha Gülay ise bu topraklarda büyüdüklerini belirterek, "10 aylık olduğumda annem sırtında beni buraya taşımış. Bu dağların taşların altında hepimizin ayak izleri var. Biz burada özgürce yaşamışız. Gelip buradan geçmelerine izin vermeyeceğiz. Sonuna kadar direneceğiz" dedi.

Hanife Hacaloğlu da şehirde büyüdüğünü dile getirerek, "Buraların bozulmasını istemiyorum. Duyduğum an geleceğim dozerin önüne yatacağım" ifadesini kullandı.

Protestoculardan Ayşe Altaş ise "Buraların talan olmasını, ziyan olmasını istemiyorum. Bize iyilik yapmak istiyorlarsa, mevcut yolumuzu düzeltsinler. Buraların suyunu, toprağını, çiçeğini mahvetmesini istemiyorum" diye konuştu.

Ufuk Altay da yaylaların hayat kaynakları olduğunu ve Yeşil Yol'u istemediklerini söyledi.